Školní projekty ve výuce přírodovědných předmětů
DOI:
https://doi.org/10.14712/18023061.49Klíčová slova:
školní projekty, přírodovědné předmětyAbstrakt
Článek se zabývá projektovým vyučováním jakožto prostředkem vhodným k naplňování obecných vzdělávacích cílů a utváření klíčových kompetencí žáků základní školy. V první části se věnuje teoretickým východiskům projektové výuky. Poukazuje na rozdíly v pojetí americké pragmatické, československé reformní a soudobé české pedagogiky. V druhé části představuje současnou situaci ve školní praxi základní školy a zvláště se zaměřuje na začleňování projektů do výuky přírodovědných předmětů. Třetí část příspěvku se zabývá kvantitativním výzkumem provedeným na reprezentativním vzorku základních škol. Představuje část výsledků týkajících se projektů ve výuce předmětů vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Zkoumán byl počet uskutečněných projektů a jejich základní charakteristiky, například délka, počet zapojených učitelů, tříd a předmětů.Metriky
Reference
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole - vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. 158 s. ISBN 987-80-246-1620-9
JANOUŠKOVÁ, Svatava. Environmentální výchova v RVP ZV [online]. c2005 [cit. 2010-02-20]. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZKA/275/ENVIRONMENTALNI-VYCHOVA-V-RVP-ZV.html
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2001. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.
KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa, 1995. 81 s. bez ISBN
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita. 2006. ISBN 80-210-4142-0.
LUKAVSKÁ, Eva. Pozor děti. Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě. Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
NAAR, Dalibor; KOUDELKOVÁ, Irena; ZERZÁŇOVÁ, Lenka; SLEJŠKOVÁ, Eva. Průvodce pro projektové vyučování. Praha: Zajímavé učení. Egredior o.s. 2004.
PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška; MAREŠ Jiří. Pedagogický slovník. 4. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8
PŘÍHODA, Václav. Reformní praxe školská. Praha: Československá grafická unie, 1936. 161 s. bez ISBN
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005.
SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika. John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: SPN, 1991. 197 s. ISBN 80-04-20715-4
SCHÄFER,Ulrich. Internationale Bibliographie zur Projektmethode in der Erziehung. Berlin: VWB-Verlag für Wissenschaft und Bildung, 1988. bez ISBN
ŠVECOVÁ, Milada; BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; HERINK, J. Školní projekt jako kreativní forma výuky přírodovědných předmětů na základní a střední škole. Pedagogika. 2003, roč. 53, č.4, s. 396-403. ISSN 3330-3815.
TOMKOVÁ, Anna; KAŠOVÁ Jitka; DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
VALENTA, Josef; KASÍKOVÁ, Hana; SVOBODOVÁ, Eva; MAŠATOVÁ, Milada; MAŠATOVÁ, Milada; VYBÍRAL, Michal; PROVAZNÍK, Jaroslav; KAŠOVÁ, Jitka; BLÁHA, Jiří. Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha: Ipos Artama, 1993. 61 s. ISBN 80-7068-066-0.
VELINSKÝ, Stanislav. Individualizace metod jako základ zvýšené efektivity školské práce. I. Principy a motivy individualizace metod. Praha: Knihtiskárna Blahoslav. 1931. 581 s. bez ISBN
VELINSKÝ, Stanislav. Přibližme školu životu: plán soustavy životosměrného školení. Praha: Společnost pro individualisaci výchovy, 1946. 280 s. bez ISBN
VRÁNA, Stanislav. Učebné metody. Třetí doplněné vydání. Brno - Praha: sdružení Dědictví Komenského z Prahy ve spolupráci s Vydavatelským odborem Ú.S.J.U. v Brně. 1936. bez ISBN
ŽANTA, Rudolf. Projektová metoda: pokus o řešení pracovní školy. Praha 1934. bez ISBN
Stahování
Další soubory
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Vydávání časopisu probíhá v souladu s českým právem, zvláště Tiskovým zákonem 46/2000 Sb. a
Autorským zákonem 121/2000 Sb. a také zákony Evropské Unie. V souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, v platném znění, je držitelem práv k publikovaným textům vždy jejich autor/ka. Časopis má pouze právo užít text ve smyslu jeho rozšíření prostřednictvím své tištěné i elektronické formy s ohledem na ustanovení § 12 odst. 4 písm. b) autorského zákona.