Learning through nature and observation - methodological support of educational and educational programmes for kindergartens and primary schools based on the principles of permaculture

Main Article Content

Monika Janáková

Abstract

The text deals with permaculture and the use of its concept, content and principles in the field of upbringing and education of children. It tries to formulate methodological support and inspiration to create a program for kindergarten and elementary schoolchildren on permaculture principles.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Janáková, M. (2023). Learning through nature and observation - methodological support of educational and educational programmes for kindergartens and primary schools based on the principles of permaculture. Envigogika, 18(1). https://doi.org/10.14712/18023061.660
Section
Inspirations

References

Arlgren, F. (1991) Výchova ke svobodě, Praha: Baltazar.

Anderson, L., Amus, G., Deshaies, D. (2018), Manuál, jak sdílet permakulturu s dětmi. CEGV Cassiopeia, České Budějovice.

Blair, D. (2009) The Child in the Garden: An Evaluative Review of the Benefits of School Gardening, The Journal of Environmental Education, 40(2), 15-38, Dostupné z http://dx.doi.org/10.3200/JOEE.40.2.15-38.

Brtnová Čepičková, I., Kroufek, R. (2006). Environmentální výchova jako průřezové téma školního vzdělávacího programu: příručka pro učitele. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:82ecdd60-cf3f-11e7-bfaa-005056827e52

Cílek, V., Kašík, M. (2007). Nejistý plamen: průvodce ropným světem. 1. vyd. Praha, Dokořán.

Činčera, J., a kol. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: Masarykova univerzita.

Diamond, M. (2008). Kolaps: proč společnosti zanikají a přežívají. Translated by Zdeněk Urban. Vyd. 1. Praha: Academia. Dokořán.

Dostál, P., Dostálová, J. (2005). Environmentální výchova: průřezové téma v rámcovém vzdělávacím programu pro ZŠ. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.

Gundersen, D. T., O´Day, T. (2008). Permaculture, a natural systems design approach for teaching sustainability in higher education: Pacific University´s B-Street permaculture project. In: Allen-Gil, S., Stelljes, L., Borysova, O. (eds.), Addressing Global Environmental Security Through Innovative Educational Curricula(165–178). Dordrecht (The Netherlands): Springer.

Holubová, D., (2004). Environmentální výchova ve vyučování matematice: (doplnění kapitol z didaktiky matematiky). Brno: Masarykova univerzita. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:a7daa9a0-8c4b-11e6-84e2-005056827e51

Holmgren, D. (2006). Permakultura: principy a cesty nad rámec trvalé udržitelnosti. Svojanov: PermaLot.

Jančaříková, K., (2013). Ekologie čtená podruhé. V Praze: Univerzita Karlova.

Jančaříková, K.., (2010) Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe.

Jančaříková, K.., Kapuciánová, K., Kapuciánová, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Praha. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání.

Mollison, B. (2012). Úvod do Permakultury. Brdárka (Slovensko): Alter Nativa.

Moore, R. C. (1995). Children Gardening: First Steps Towards a Sustainable Future. Children's Environments, 12(2), 222.

Leblová, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál.

Lovelock, J. (2008). Gaia vrací úder: proč se Země brání a jak ještě můžeme zachránit lidstvo. Praha: Academia.

Máchal, A., Nováčková, H., Sobotová, L. a kol. (2012). Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.

Nátr, L. (2005). Rozvoj trvale neudržitelný. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Pastorová, Markéta a kol, (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.

Whitefield, P. (1996). Permakultura v kostce. Praha: Synergie.

Skinner, E. A., Chi, U., & The Learning-Gardens Educational Assessment Group. (2012). Intrinsic Motivation and Engagement as “Active Ingredients” in Garden-Based Education: Examining Models and Measures Derived From Self-Determination Theory. The Journal of Environmental Education, 43(1), 16-36. Dostupné z http://dx.doi.org/10.1080/00958964.2011.596856

Stevenson, R., B., Brody, M., Dillon, J., Walls, E.J. (Ed.). (2013). International handbook of research on environmental education. 1st pub. New York: American Educational Research Association.

Skýbová, J. (2008). Environmentální výchovné projekty: pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Valtrová, I. (2007). I dospělí si mohou hrát: [celoroční projekt mimoškolních aktivit pro rodiče a děti podporující ekologickou výchovu v mateřské škole]. Svatý Jan pod Skalou: Centrum ekologického výzkumu a výchovy.

Svoboda, J. (2009). Kompletní návod k vytvoření ekozahrady a rodového statku. Praha: Smart Press.