The horse in pedagogical practice. Activities with horse (not only) in the framework of Environmental education for kindergartens and primary schools. The use of horses in extracurricular and leisure activities. (Horse Assisted education)
Main Article Content
Abstract
The theme of the article closely follows the author's text Horse Assisted Education and its potential in pedagogy and environmental education (EE). It aims to inspire the reader how to implement the given direction in practice within the EE program for kindergartens and elementary schools or within camps or other leisure activities for children. The article is not directly a methodology, but is an attempt to conceptually grasp and methodologically inspire the practice of EEA teachers, lecturers, riding instructors, etc. The aim is to show that the horse and activities with it can not only be a means of teaching riding, but that it also offer other interesting opportunities for working with children within the framework of education.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Bednář, F. (2006). Domluvte se se svým koněm. Praha: MSD.
Bednář, F. (2011). Učení s asistencí koní. http://www.fredbednar.cz/vyberte si/vyuka/horseassisted education/ ; 11.6. 2011)
Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: Agentura Koniklec. Do-stupné on-line
Engel, B. T., Galloway M. L. & Bull M. P. (2003). The Horse, The Handicapped, and Education for persons with special education alneedsact. Right no. 30/2004, (2004). Education for persons with special education needs act 2004 (File Format PDF 400KB) (scotens.org) Dublin: Department of education and skills.
Fialová, R., Hess L. (2000). Vliv zvířat na psychiku člověka.
Froňková, V. (2013) Jak ovlivňují koně život našich dětí?
Hallberg, L. (2008). Walking the way of the horse, exploring the power of the. Exploring the Power of the Horse-Human Relationship.i Universe.
Hempfling, K., F. (2003). Tanec s koňmi. Praha: Brázda.
Hempfling, K., F. (2004). Poznej svého koně. Praha: Brázda.
Jančaříková, K. (2009). Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika.2009/IV/3, https://doi.org/10.14712/18023061.44 .
Janáková, M. (2021). Horse Assisted Education (,,Učení s asistencí koní“) a jeho potenciál v oblasti pedagogiky a environmentální výchovy. Envigogika, 16 (2). https://doi.org/10.14712/18023061.629
Odehnal, J. (2007). Zvířata a naše mentální zdraví: Proč, co a jak. Praha: Brázda.
Parelli, P. (2002). Horse Sense and Stable Thinking. Parelli Natural Horsemanship.
Pareti Natural Horse-Man-Ship. Kierdorf.
Peštová, J. (2011). Člověk a kůň. Diplomová práce PF UK.
Shapiro, L. E. (2009). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj (3rd ed.). Praha: Portál.
Svobodová, E. (2013). Následuj moudrost svého koně. (ebook)
Svobodová, I. a kol. (2008). Terapie a asistenční aktivity lidí za pomoci zvířat. Sborník. Praha: ČZÚ
Velemínský, M. a kol. (2007). Zooterapie ve světle objektivních poznatků. Brno: DONA.