Horse Assisted Education and its potential in the field of pedagogy and environmental education
Main Article Content
Abstract
The present text has the ambition to introduce the reader to a more general level of the current of educational and training activities referred to as Horse Assisted Education. The text is an attempt to present the possibility of how the HAE (Horse Assisted Education) method can be reflected in pedagogy and how to introduce it into children's school and leisure practice. The author of the text sees the potential of HAE in the field of environmental education. This stream can be integrated into a wide range of experiential pedagogy methods and approaches using animal programs to support the development of science and environmental literacy as well as personal development.
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publication of the journal is carried out in accordance with Czech law, in particular the Press Act No. 46/2000 Coll., the Copyright Act No. 121/2000 Coll., and the laws of the European Union. In accordance with the relevant provisions of Act No. 121/2000 Coll., the Copyright Act, as amended, the rights to published texts are always held by their author. The journal has only the right to use the text in the sense of its distribution through its printed and electronic form, in accordance with the provisions of Article 12(4)(b) of the Copyright Act.
References
Bednář, F. (2006). Domluvte se se svým koněm. Praha: MSD.
Bednář, F. (2011). Učení s asistencí koní. http://www.fredbednar.cz/vyberte‐si/vyuka/horseassisted‐education/ ; 11.6. 2011)
Blake, H. (1975). Jak mluvit s koňmi. Praha: Pragma.
Brtnová Čepičková, I., Kroufek, R. (2006). Environmentální výchova jako průřezové téma školního vzdělávacího programu: příručka pro učitele. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purky-ně.
Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: Agentura Koniklec a
Činčera, J., a kol. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: Masarykova univerzita. https://www.vlada.cz/assets/ppov/udrzitelny-rozvoj/vybory-rvur/KD-3-Environmentalni-vychova-z-pohledu-ucitelu_prezentace_panelFINAL.pdf
Engel, B. T., Galloway M. L. & Bull M. P. (2003). The Horse, The Handicapped, and The riding Team In A Therapeutic Riding Program. (3rd ed.). Duraci: Barbara Engel therapy services.
Froňková, V. (2013) Jak ovlivňují koně život našich dětí ?
Government of Ireland. (1999). Social, Personal and Health Education, Teacher guidelines. Dublin: The stationery office.
Grandinová, T. (2005). Zvířata v překladu. České Budějovice: Protisk.
Hallberg, L. (2008). Walking the way of the horse, exploring the power of the horsehuman relation-ship. Bloomington: iUniverse.
Hempfling, K., F. (2004). Poznej svého koně. Praha: Brázda.
Hollý, K. & Hornácek, K. (2005). Hipoterapie. Léčba pomocí koně. Ostrava: Montanex.
Irwin, Ch. (2004). Jízda na vlně, aneb co mě naučili koně. Publishers.
Isaacson, R. (2011). Léčba koněm. Portál.
Jančaříková, K. (2009). Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. 2009/IV/3. https://doi.org/10.14712/18023061.44
Jančaříková, K., Havlova, J. (2010). Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Kirchner, J. (2009). Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer press.
Kohanov, L. (2016). S koněm mezi světy. Cesta k rozvíjení intuice, vědomí a síly pomocí koní. Sy-nergie.
Kohanov, L., (2014). Tao koně. Portál.
Kol. autorů (2014). Leadership with the heart.10th Annual EAHAE International Conferenc. 19-21 September 2014, Poland. Sborník z konference.
Lidmilová, K. (2014). Léčba pomocí koní u dětí s poruchami emocí a chování. [Diplomová práce]. Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové. Peštová, J. (2011). Člověk a kůň. Diplomová práce PF UK.
Luftnerová, D. (2013). Sociálně-emocionální učení při koněm facilitovaném vzdělávacím programu u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami v Irsku. Diplomová práce UPOL.
Máchal, A., Nováčková, H., Sobotová, L. a kol. (2012). Úvod do environmentální výchovy a globál-ního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
O’Haire, M. (2010). Companion animals and human health: Benefits, challanges, and the road ahe-ad. Journal of Veterinary Behaviour, 5, 226–234. https://doi.org/10.1016/j.jveb.2010.02.002
Odehnal, J. (2007). Zvířata a naše mentální zdraví: Proč, co a jak. Praha: Brázda.
Opršal, J. (2018). Co se děje v lese. Diplomová práce FSS Mu.
Peštová, J. (2011). Člověk a kůň. Diplomová práce PF UK. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/48546
Right no. 30/2004, Education for persons with special educational needs act. (2004). Dublin: De-partment of education and skills.
Right no. 30/2004, Education for persons with special educational needs act. (2004). Dublin: De-partment of education and skills.
Rosenberg, M., B., (2013). Nenásilná komunikace – řeč života. Vyd. 3. Praha: Portál.
Seton, E. T. (1970). Kniha lesní moudrosti. Praha: Olympia.
Shapiro, L. E. (2009). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj (3rd ed.). Praha: Portál.
Skýbová, J. (2008). Environmentální výchovné projekty: pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Svobodová, I. a kol. (2008). Terapie a asistenční aktivity lidí za pomoci zvířat. Sborník. Praha: ČZÚ.
Šebešová, P. (2013). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování. Pra-ha: Portál.
Šebešová, P., Šimonová, P. (2013). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování. Praha: Portál.
Velemínský, M. a kol. (2007). Zooterapie ve světle objektivních poznatků. Brno: DONA
Whitefield, P. (1996). Permakultura v kostce. Praha: Synergie.
Wohlleben, P. (2017). Citový život zvířat: láska, zármutek, soucítění – úžasná tvář skrytého světa. Brno: Kazda.