Participants in a specialization course for coordinators of environmental education: expectations, evaluation and initial benefits

Main Article Content

Jan Činčera
Kateřina Kohoutová
Júlia Sokolovičová

Abstract

The article presents the results of the first phase of evaluation research conducted on a group of participants in a course for coordinators of environmental education, managed by the Pavucina Network of Environmental Education Centers. The evaluation analyzes the way participants reflect upon their on-going studies. The group of participants is very heterogeneous and they understand the course on several semantic levels. An important factor for interpretation of the studies seems to be the participants’ previous experience in environmental education, which in some cases may be a barrier to their further professional growth. The second important factor is the group itself as the environment where participants construct their personal interpretations of the course content.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Činčera, J., Kohoutová, K., & Sokolovičová, J. (2010). Participants in a specialization course for coordinators of environmental education: expectations, evaluation and initial benefits. Envigogika, 5(3). https://doi.org/10.14712/18023061.55
Section
Reviewed Papers

References

CORBIN, Juliet; STRAUSS, Anselm. Basics of Qualitative Research. 3e. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks: Sage, 2008.

GLASSER, Barney B. Doing Grounded Theory: Issues and Discussions. Mill Valley: Sociology Press, 1998.

HORKÁ, Hana. Aktivní formy výuky při přípravě budoucích učitelů 1. st. ZŠ na ekologickou výchovu. In DLOUHÁ, Jana. Inovace vysokoškolské výuky v environmentálních oborech. Praha: Univerzita Karlova, 2002. S. 89-98.

HORKÁ, Hana. Ekologická výchova jako nástroj k zajištění udržitelného rozvoje v profesionální přípravě učitelů. In DLOUHÁ, Jana; DLOUHÝ, Jiří. Co znamená udržitelnost pro univerzity? Praha: Univerzita Karlova, 2005. S. 80-89.

HORKÁ, Hana. Standard pregraduální ekologické/environmentální přípravy učitelů. In LIŠKOVÁ, Eva. Minimální všeobecný základ znalostí a dovedností studentů učitelství o životním prostředí, udržitelném rozvoji a environmentální výchově. Praha: Univerzita Karlova, 2003. S. 4-6.

HORKÁ, Hana; KULICH, Jiří; LIŠKOVÁ, Eva; MÁCHAL, Aleš. Ekologické/environmentální minimum pro studenty oboru učitelství (návrh k diskusi). In LIŠKOVÁ, Eva. Minimální všeobecný základ znalostí a dovedností studentů učitelství o životním prostředí, udržitelném rozvoji a environmentální výchově. Praha: Univerzita Karlova, 2003. S. 9-13.

JOHNSON, David W.; JOHNSON, Frank P. Joining Together. Group Theory and Group Skills. Boston: Pearson, 2006. 650 s.

MÁLKOVÁ, Jitka. Zavádění tématu udržitelného rozvoje na katedře biologie PdF UHK (proč, jak, příklady, úskalí, plány). In DLOUHÁ, Jana; DLOUHÝ, Jiří. Co znamená udržitelnost pro univerzity? Praha: Univerzita Karlova, 2005. S. 101-108.

MOSELY, Christine; REINKE, Kay. The Effect of Teaching in an Outdoor Environmental Education Program on Elementary Pre-service Teachers’ Environmental Education Self-Efficacy and Outcome Expectancy. In SIMMONS, Bora. Preparing Effective Environmental Educators. Washington: NAAEE, 2005. P. 35-58.

Guidelines for the Preparation and Professional Development of Environmental Educators. Washington: NAAEE, 2004.

PATTON, M. Q. Qualitative Research and Evaluation Methods. Thousand Oaks: Sage, 2002. 700 s.

WINTHER, Austin A. Research Related to Staff Development in Environmental Education. . In SIMMONS, Bora. Preparing Effective Environmental Educators. Washington: NAAEE, 2005. P. 59-72.