Vyhodnocení zaujetí návštěvníků a udržení jejich pozornosti panely přírodní stezky v Národním parku Vysoké Tatry (Slovensko)

Autoři

DOI:

https://doi.org/10.14712/18023061.549

Klíčová slova:

Naučná stezka, hodnocení, interpretace, síla, přitažlivost

Abstrakt

Naučné stezky se staly populárním a široce rozšířeným prostředkem interpretace přírodního a kulturního dědictví. Cílem prezentované případové studie je přispět ke zvýšení jejich kvality. Text předkládá výsledky evaluačního výzkumu naučné stezky v Národním parku Vysoké Tatry (Slovensko). Na základě pozorování byly v rámci výzkumu vyhodnocovány atraktivita a síla jednotlivých panelů a provedeny související analýzy hodnotící význam dalších faktorů, jako je například umístění panelů. Evaluace ukázala, že naučná stezka je přesycená textem a dostatečně nepropojuje komunikovaný obsah se svým okolím. Jednotlivé panely vykazují relativně malou hladinu síly a atraktivity. Evaluace dále ukazuje na důležitost kvalitní a promyšlené interpretace přírodního dědictví. Celkově také studie poukazuje na problémy související s využitím statistických metod pro analýzu přínosu vybraných rysů naučné stezky. Pro hlubší poznání problematiky pak navrhuje provedení dalších výzkumů, které by čerpaly ze zahraničních zkušeností při zohlednění interpretačních tradic čerpajících z jiného kontextu.

Metriky

Metriky se nahrávají ...

Biografie autora

Juraj Švajda, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Matěje Bela

Department of Biology and Ecology
Faculty of Natural Sciences
Matej Bel University
Tajovského 40
Banská Bystrica
SK-974 01

Jan Činčera, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita

Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita

Reference

Beňková, V., & Činčera, J. (2010). Prožitkové naučné stezky jako prostředek environmentální interpretace krajiny. (Experiential learning trails as a means for environmental interpretation. In Czech) Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, 5(2). Retrieved from http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/51/html_51

Bitgood, S. (2000). The Role of Attention in Designing Effective Interpretive labels. Journal of Interpretation Research, 5(2), 31-45.

Crawford, J. (2007). Kea Exhibits : The Dynamics of Kea Behaviour and Interpretive Signage on Visitor Interest. Unitec Institute of Technology.

Carter, J. (2001). A sense of place – an interpretive planning handbook. Tourism and the environment initiative, Inverness.

Cialdini, R. B., Demaine, L. J., Sagarin, B. J., Barrett, D. W., Rhoads, K. & Winter, P. L. (2006). Managing social norms for persuasive impact. Social influence 1 (1):3-15.

Falk, J. H.; Heimlich, J. E. & Foutz, S. (2009). Free-choice learning and the Environment. Lanham: Altamira Press.

Gyllenhaal, E. D., Perry, D. L. & White, D. (2012). Summative evaluation of the Trail of time at Grand Canyon. University of New Mexico, Albuquerque.

Hall, T. E., Ham, S. H. & Lackey, B. K. (2010). Comparative evaluation of the attention capture and holding power of novel signs aimed at park visitors. Journal of interpretation research 15 (1): 15-38.

Ham, S. H. (1992). Environmental Interpretation: A practical guide for people with big ideas and small budgets. Colorado: Fulcrum Publishing.

Ham, S. H. (2013). Interpretation – making a difference on purpose. Golden: Fulcrum Publishing.

Jensen, K. A. (2006). Effects of the Artistic Design of Interpretive Signage on Attracting Power, Holding Time and Memory Recall. A Thesis. Faculty of Humboldt State University. Retrieved from http://scholarworks.calstate.edu/bitstream/handle/2148/141/Jensen_Thesis.pdf?sequence=1

Masters, D. & Carter, J. (1999). What have we got and is it any good? A practical guide on how to survey and assess heritage interpretation. Highland interpretative strategic project.

Medek, M., Činčera, J., Gregorová, J., Pořízová, K. & Lisková, M. (2016). Náučné stezky: zpracování a hodnocení nepřímých interpretačných programů. (Educational paths: processing and evaluating indirect interpreting programs. In Czech.) Masarykova univerzita Brno, 156 s.

Ptáček, L., Růžička, T., Medek, M., Hušková, B. & Banaš, M. (2012). Jak pře(d)kládat svět. (How to translate or present the world. In Czech). Brno: Nadace Partnerství.

Thompson, D., & Bitgood, S. (1988). The Effects of Sign Length, Letter Size, and Proximity on Readings. Visitor Studies: Theory, Research, and Practice, 101–112. doi:10.1080/10645578809445744

Tilden, F. (2007). Interpreting our Heritage. Chapell Hill: The University of North Carolina Press.

Stahování

Publikováno

28. 12. 2017

Jak citovat

Švajda, J., & Činčera, J. (2017). Vyhodnocení zaujetí návštěvníků a udržení jejich pozornosti panely přírodní stezky v Národním parku Vysoké Tatry (Slovensko). Envigogika, 12(2). https://doi.org/10.14712/18023061.549

Číslo

Sekce

Recenzované články