Autorita ve virtuálním vzdělávání
DOI:
https://doi.org/10.14712/18023061.60Klíčová slova:
e-learning, virtuální vzdělávání, autorita, J. S. Coleman, případové studie, obsahová analýzaAbstrakt
ITC technologie začínají v posledních desetiletích pronikat do různých oblastí společenského života, jednou z takovýchto oblastí je například právě vzdělávání. Nové formy vyučování nazývané e-learning či virtuální vzdělávání poukazují mj. na specificitu vztahu učitele a žáka. Text Autorita ve virtuálním vzdělávání se snaží odkrýt charakteristiky tohoto vztahu, který je podmíněn komunikací, jež se nemusí odehrávat v kontaktu tváří v tvář. Autorka vychází z teoretického rozboru (založeného především na relevantních dílech M. Webera a J. S. Colemana), na jehož základě realizovala případovou studii e-learningového kurzu Multiple Perspectives on Globalisation and Sustainable Development, který byl organizován Centrem pro otázky životního prostředí UK. V rámci tohoto kurzu je pak provedena obsahová analýza textů, které byly publikovány jak učiteli, tak studenty v elektronickém prostředí Moodle, zkoumány jsou i funkce tohoto prostředí. Tato analýza odhaluje, kdo jsou hlavní aktéři virtuálního vztahu, a ukazuje tak jeho vnitřní, skrytou strukturu – za účastníky je kromě nositele autority (učitele), příjemce autority (studenta) považováno i samotné elektronické prostředí. Přítomnost prostředí umožňuje, dle autorky, učiteli vystupovat v „akční“ části kurzu ve vztahu ke studentovi jako partner a v kurzu jako celku neřídit jeho jednání omezujícím způsobem. Takovéto projevy autority jsou chápány jako možné právě díky využívání elektronického softwaru, který tyto funkce zastupuje. Prostřednictvím něho jsou vytyčovány jisté mantinely, ve kterých se může odehrávat jednání studentů, vytváření hranic je tak zdánlivě nezávislé na učitelích.Metriky
Reference
Babad, E. Teaching and non-verbal behavior. In SAHA, L. J.; DWORKIN, A. G. (Eds.): International Handbook of Research on Teachers and Teaching. Boston: Springer, 2009, p. 817–827.
CARTELLI, A. (Ed.) Teaching in the knowledge society. New skills and instruments for teachers. Hershey. PA: Information Science Pub., 2006.
COLEMAN, J. Foundations of social theory. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, 1994.
DLOUHÁ, M. Autorita ve virtuálním vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií, 2010. 72 s. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Martin Hájek, PhD.
DURKHEIM, É. Éducation et sociologie. 1922 [online].[cit. 08-04-2010] dostupné z www: http://classiques.uqac.ca/classiques/Durkheim_emile/education_socio/education_socio.html
Englehart, J. M. Teacher-Student Interaction. In SAHA, L. J.; DWORKIN, A. G. (Eds.): International Handbook of Research on Teachers and Teaching. Boston: Springer, 2009, p. 711–722.
HARRINGTON, A.; MARSHALL, B.; MÜLLER, H.-P. (Eds.) Encyclopedia of social theory. NY: Routledge, 2006.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008.
Linser, R.; Waniganayake, M.; Wilkes, S. Where is the Teacher? E-learning Technology, Authority and Authorship in teaching and learning. In CANTONI L.; McLOUGHLIN C. (Eds.): Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications. Chesapeake, Norfolk VA: AACE 2004, p. 3636–3641.
PACE, J. L. Revisiting Classroom authority: Theory and ideology meet practice. Teachers College Record. 2003, vol. 105, no. 8, p. 1559–1585.
STEUTEL, J.; SPIECKER, B. Authority in Educational Relationships. Journal of Moral Education. 2000, vol. 29, no. 3, p. 323–37.
TIRRI, K.; PUOLIMATKA, T. Teacher Authority in Schools: a case study from Finland. Journal of Education for Teaching. July 2000, vol. 26, no. 2 , p. 157–165.
WALLER, W. The sociology of teaching. New York: John Wiley, 1961.
WEBER, M. Autorita, etika a společnost. Praha: Mladá Fronta, 1997.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Vydávání časopisu probíhá v souladu s českým právem, zvláště Tiskovým zákonem 46/2000 Sb. a
Autorským zákonem 121/2000 Sb. a také zákony Evropské Unie. V souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, v platném znění, je držitelem práv k publikovaným textům vždy jejich autor/ka. Časopis má pouze právo užít text ve smyslu jeho rozšíření prostřednictvím své tištěné i elektronické formy s ohledem na ustanovení § 12 odst. 4 písm. b) autorského zákona.