Účel vzdělávání: Australský a slovinský pohled na vzdělávání k udržitelnému rozvoji
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Jasné vymezení účelu vzdělávání napomáhá dobrým rozhodnutím ohledně kurikula, politiky, infrastruktury i financování. Autoři tohoto článku navrhují, že udržitelnost musí být hlavním principem účelu vzdělávání v 21. století a představují dva příklady ze škol ve Slovinsku a v Austrálii.
Metriky
Podrobnosti článku
Reference
• ACARA - Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (2011). The Australian Curriculum, www.australiancurriculum.edu.au/CrossCurriculumPriorities
• Barber, M. (2009), The impossible and the necessary: challenges for educators. Are you ready for this? Melbourne: CSE.
• Barnes, J. (2008). Cross-Curricular Learning. London: Sage Publication.
• Burk, A., (2011) TED Conversations http://www.ted.com/conversations/7491/in_your_opinion_what_should_t.html
• Engadine High School, A World Worth Living In, www.ehs.nsw.edu.au/en/curriculum/a-world-worth-living-in
• EU Council (2002). Detailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe (ET 2010). Official Journal C 142/01 of 14.06.2002.
• EU Council (2009).Conclusions of 12 May 2009 on a strategic framework for European cooperation in education and training (ET 2020). Official Journal C 119 of 28.5.2009.
• FNBE - Finnish National Board of Education (2004). National Core Curriculum. Helsinki: FNBE.
• Hicks, D., Holden, C. (2007). Teaching the Global Dimension. Oxord, UK: Routledge.
• HotRock www.thehotrock.org.au
• Jensen, D. (2012) Loaded Words. Orion Magazine. March/April 2012, http://www.orionmagazine.org/index.php/articles/article/6698
• Ministrstvo za šolstvo in šport (2007). Smernice vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske vzgoje do douniverzitetnega izobraževanja. Republika Slovenija. July 2007.
• Naji, M. (2011). Slovenian Global School Model in Proceedings of the International Symposium on Competencies of Global Citizens. Helsinki: FNBE.
• Nielsen, T. (2013). Out from the cave: have we lost the purpose of education? http://theconversation.com/out-from-the-cave-have-we-lost-the-purpose-of-education-12374
• QCA - Qualification and Curriculum Authority (2007). Developing the Global Dimension in the Curriculum. London: QCA.