Přírodovědná inteligence: diagnostika a péče o přírodovědně talentované žáky a studenty v ČR
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Článek stručně představuje teorii rozličných inteligencí Howarda Gardnera a tzv. inteligenční spektrum. Podrobně se věnuje tzv. osmé – přírodovědné inteligenci. Nabízí rešeršní přehled jejích projevů, který poslouží k vytvoření diagnostiky tohoto nadání. Diskutuje postavení dítěte s přírodovědnou inteligencí ve třídě, škole i v rodině. Upozorňuje na problematiku hodnocení a navrhuje dbát na to, aby hodnocení bylo tzv. spravedlivé i k inteligencím (jako je např. portfoliové hodnocení). Upozorňuje na skutečnost, že k rozvíjení přírodovědné inteligence jsou v současnosti nezbytné mimoškolní a zájmové aktivity. A představuje dvě z nich - Sněm dětí ČR a Projekt Krajina domova. Článek obsahuje 9 kazuistik (vybraných z literatury i z vlastních výzkumných záznamů).
Metriky
Podrobnosti článku
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Reference
Asociace malých debrujárů ČR. Prezentace jednotlivých klubů. Retrieved from https://www.debrujar.cz/
A Rocha,.Retrieved from https://www.arocha.cz/cs/
Campbell, B. (2005). The Naturalist Intelligence. Retrieved from http://www.newhorizons.org/strategies/mi/campbell.htm
Clayton, S., Myers, G, (2009). Conservation psychology: Understanding and promo-ting human care for nature. Oxford: Wiley-Blackwell.
Franěk, M. (2000). Odcizení přírodě a možnosti environmentální výchovy. Zpravodaj MŽP, 6(6), 14-15.
Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení. Praha: Portál.
Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The theory in Practise. New York: Basic Books.
Gardner, H. Multiple Intelligences After Twenty Years. [on-line]: American Educatio-nal Research Association. April, 2003. 21. Retrieved from http://jru1.colled.msstate.edu/frame2/pwpoint/Perla_Multiple%20intelligences.pdf
Jančaříková, K. (2007). Žákovské portfolio – vhodná forma hodnocení environmen-tální výchovy. Envigogika, 2 (3), Retrieved from https://doi.org/10.14712/18023061.23
Kovář, P. (1989). Klíč k rovnováze: Dvanáct rozhovorů o ekologické botanice předev-ším. Hradec Králové: Kruh.
Krajina domova (2009). Retrieved from http://krajina.zivly.cz
Meyer, M. (1997). Learning and Teaching Through the Naturalist Intelligence. . Re-trieved from http://www.newhorizons.org/strategies/environmental/meyer.htm
Mündl, K. (1992). Zachraňme naději: Rozhovory s Konradem Lorenzem. Praha: Pa-norama.
Seton, E. T. (1997). Cesta životem a přírodou. Praha: Orbis.
Sněm dětí ČR. Webové stránky (2009). Retrieved from http://sdcr.koniklec.cz/osnemu.html
Spilková, V. (1997). Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze.
Environmental education: Teacher Resource Handbook: A practical Guide for K - 12 Environmental Education (1993). Thousand Oaks, California: Corwin press.
Wilson, L. O. The Eighth Intelligence: Naturalistic Intelligence. Retrieved from http://www.newhorizons.org/strategies/environmental/wilson2.htm