Stav, trendy a problémy vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) v České republice

Autoři

DOI:

https://doi.org/10.14712/18023061.706

Klíčová slova:

environmentální výchova, historický vývoj v České republice, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, vzdělávací politika, Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

Abstrakt

Text poskytuje ucelený přehled o současném stavu vzdělávání pro udržitelný rozvoj v České republice. Zabývá se historickým vývojem, strukturou vzdělávacího systému a příslušnými politikami, přičemž klade důraz na integraci VUR do formálního i neformálního vzdělávání. Hlavními dokumenty pokrývajícími předškolní až vyšší sekundární vzdělávání jsou Rámcové vzdělávací programy (RVP). Nedávno revidovaný dokument RVP nastiňuje kurikulární zásady zaměřené na integraci kompetencí (především kompetence pro občanství a udržitelnost) a průřezových témat (téma společnost pro všechny a téma udržitelné životní prostředí). Tyto zásady byly navrženy tak, aby řešily klíčové problémy minulosti, včetně nedostatečného důrazu na aktivní a participativní metody učení, což často vedlo k pasivnímu vzdělávání, v němž převládala frontální výuka, a bránilo tak rozvoji kritických dovedností, jako je samostatné rozhodování, kritické myšlení a účinná komunikace. V novém kurikulu by měly být inovativní pedagogické metody systematicky zaváděny transdisciplinárně, napříč kurikulem. Následně budou řešeny strukturální a institucionální problémy, včetně roztříštěné povahy vzdělávání učitelů, které je stále oborově zaměřené a často postrádá interdisciplinaritu potřebnou pro efektivní výuku udržitelnosti.

V této souvislosti je klíčová úloha nevládních organizací a jejich spolupráce se školami a univerzitami prostřednictvím inovativních programů a partnerství. V environmentální výchově však existují problémy s dostupností a spravedlností, neboť mnoho neformálních programů v oblasti EVVO a UR je dobrovolných, a proto je navštěvují spíše děti ze středních a vyšších socioekonomických vrstev, což vylučuje děti ze znevýhodněného prostředí. K řešení těchto problémů jsou určeny nedávné revize kurikula a nové vzdělávací politiky, jejichž cílem je podpořit začlenění udržitelnosti a změny klimatu do povinného vzdělávání prostřednictvím formálního kurikula.

Metriky

Metriky se nahrávají ...

Biografie autora

Jana Dlouhá, Univerzita Karlova

Výzkumník v Centru pro otázky životního prostředí UK, spoluzakladatel a odpovědný redaktor časopisu Envigogika. Zabývá se transformací vzdělávacího systému i metod; k odborným zájmům patří elektronická média, otevřené vzdělávací zdroje, sociální učení a participativní postupy ve veřejném dialogu. Působí v České komisi pro UNESCO, jako místopředseda a vedoucí Sekce pro vzdělávání, vědu a informatiku.

Reference

CENIA. (2022). Statistická ročenka životního prostředí České republiky 2022 (Vol. 2022). Ministry of the Environment of the Czech Republic, Czech Environmental Information Agency. https://www.cenia.cz/wp-content/uploads/2023/12/Statisticka_Rocenka_ZP_CR-2022.pdf

CŠI. (2019). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019. Czech School Inspectorate. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/V%C3%BDro%C4%8Dn%C3%AD%20zpr%C3%A1vy/VZ-CSI-2018-2019.pdf

CŠI. (2023). Kvalita vzdělávání v České republice 2022/2023 (Vol. 2023). Czech School Inspectorate. https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/VZ_2023_e-verze_final.pdf

Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T., Lupač, M., Šimonová, P., & Bartoš, J. (2016). Metodika pro autoevaluaci škol v oblasti realizace environmentální výchovy. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1467

Činčera, J., & Kroufek, R. (2021). Metodika hodnocení environmentální gramotnosti žáků. https://mzp.gov.cz/cz/system/files?file=2025-05/OFDN-Metodika_hodnoceni_env_gramotnosti-20250505.pdf

Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě: Ohrožený druh. (1., Vol. 2016). Ministerstvo životního prostředí ČR, Česká informační agentura životního prostředí. https://jdeteven.cz/_files/userfiles/Ebook/MZP_Deti_venku_v_prirode29112016.pdf

Dlouhá, J., Henderson, L. (2022). Kreativita ve vzdělávání – jak ovlivňuje procesy učení a jejich výsledky. Výzkumná zpráva projektu Školy pro budoucnost. COŽP UK, Praha. ISBN: 978-80-87076-31-6. Online https://czp.cuni.cz/knihovna/Kreativ/vyzkumna_zprava_spkv.pdf

Dlouhá, J. (2012). Environmentální výchova a vzdělávání v ochraně přírody/ Environmental education in environmental protection. In Machar, I., Drobilová, L. a kol. Ochrana přírody a krajiny v České republice. Vybrané aktuální problémy a jejich řešení. II. díl (pp. 765–773). Univerzita Palackého v Olomouci.

Dlouhá, J. (2023). Ecodesign. Metodické listy pro učitele ZŠ. Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. https://czp.cuni.cz/images/stories/Vystupy/VzdelMat/Metodicke%20listy%20pro%20ucitele%20ZS.pdf

Dlouhá, J., & Dlouhý, J. (2025). Vzdělávání a změny (nejen) klimatické. In Feigerlová, M. (ed.) Reflexe klimatické změny v českých společenských vědách. Academia, Praha. ISBN 978-80-200-3600-1.

EURYDICE. (2024a). Czechia, Key Features of the Education System. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/czechia/overview

EURYDICE. (2024b). Czechia, Organisation and Governance, Statistics on Educational Institutions. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/czechia/statistics-educational-institutions

Henderson, L., Kuříková, M., Kroufek, R. (2021). Syntéza kreativního učení a vzdělávání pro udržitelný rozvoj v České republice. Envigogika, 16(2). DOI: 10.14712/18023061.628

Henderson, L., Dlouhá, J. (2021). Myšlení budoucnosti a potřebnost transformativního přístupu ve vzdělávání. Envigogika, 16(1). DOI: 10.14712/18023061.621

Kárníková, A., ed. (2017) Strategický rámec – Česká republika 2030. Úřad vlády České republiky, oddělení udržitelného rozvoje. https://vlada.gov.cz/assets/ppov/udrzitelny-rozvoj/projekt-OPZ/Strategic_Framework_CZ2030.pdf

Kitzberger, J. (2015). Řízení regionálního školství. In Jan Kohoutek, Arnošt Veselý, Zuzana Špačková a kolektiv: Vzdělávací politika (pp. 118–142). Masarykova univerzita. https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/859155/mod_resource/content/1/KVE_Vzdelavani_kap6.pdf

Krajhanzl, J., Chabada, T., & Svobodová, R. (2018). Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí: Reprezentativní studie veřejného mínění. Masarykova univerzita.

Kroufek, R., & Činčera, J. (2021). Metodický rámec pro environmentální gramotnost ve školách, souhrnná zpráva. https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi/%24FILE/OFDN-Souhrnna_zprava_TITSMZP804-20210415.pdf

Leicht, A., Heiss, J., & Byun, W. J. (2018). Issues and trends in education for sustainable development. UNESCO. https://doi.org/10.54675/YELO2332

MŠMT. (2022). Hlavní směry revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/iii-hlavni-smery-revize-rvp-zv-po-vpr-final-230111.pdf

MŠMT. (2023a). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2023–2027. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. https://www.edu.cz/strategie-msmt/dlouhodobe-zamery-cr-a-kraju/dz-cr-2023-2027/

MŠMT. (2023b). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Společné profesní kompetence. Verze platná od 10/2023. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf

MŽP ČR. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. Ministerstvo životního prostředí ČR. https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi/$FILE/OEDN-Cile_a_indikatory_EVVO-20200717.pdf

MŽP ČR. (2016). Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016–2025. Ministerstvo životního prostředí ČR. https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/statni_program_evvo_ep_2016_2025/$FILE/OFDN-SP_EVVO_EP_%202016_2025-20160725.pdf

MŽP ČR. (2021). Příloha: Akční plán na léta 2022-2025 ke Státnímu programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálnímu poradenství na léta 2016-2025/Příloha: 2022-2025. Ministerstvo životního prostředí ČR. https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi/$FILE/OFDN-AP%20EVVO_22_25-20012022.pdf

MŽP ČR. (2024). Environmentální vzdělávání a poradenství. https://www.mzp.cz/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi

Novák, M., Slíva, V., & Dlouhá, J. (2024). Country initiative on education for sustainable development: Czechia. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000391438

Novosák, J., Suchomel, P., Dvořák, J., & Andrys, O. (2020). Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 Tematická zpráva. Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%C3%A9%20zpr%C3%A1vy/TZ_Environmentalni-vychova-na-ZS-2019-2020.pdf

OECD. (2024). Education at a Glance 2024: OECD Indicators. OECD. https://doi.org/10.1787/c00cad36-en

People in Need. (2022). Učím o klimatu | Materiály a metodiky pro učitele. https://ucimoklimatu.cz

RCE Czechia. (2023). Education for Sustainable Consumption (ESC). In Vaughter, P., Park, J. and Pham, N. (eds) Driving Sustainable Consumption and Production at the Local Level: Education for Sustainable Development Projects from the Global RCE Network. (pp. 58–63). United Nations University. http://collections.unu.edu/eserv/UNU:9130/Driving_Sustainable_Consumption_and_Production.pdf

Riess, W., Martin, M., Mischo, C., Kotthoff, H.-G., & Waltner, E.-M. (2022). How Can Education for Sustainable Development (ESD) Be Effectively Implemented in Teaching and Learning? An Analysis of Educational Science Recommendations of Methods and Procedures to Promote ESD Goals. Sustainability, 14(7), 3708. https://doi.org/10.3390/su14073708

SSEV Pavučina (2020). Systém finanční podpory EVVO. Výtah z projektu. https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi/$FILE/OFDN-Analyza_fin_EVVO-02062021.pdf

Ssossé, Q., Wagner, J., & Hopper, C. (2021). Assessing the Impact of ESD: Methods, Challenges, Results. Sustainability, 13(5), 2854. https://doi.org/10.3390/su13052854

UN ECE. (2011). Learning for the future: Competences in Education for Sustainable Development ECE/CEP/AC.13/2011/6. UN Economic and Social Council. https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/6thMeetSC/Learning%20for%20the%20Future_%20Competences%20for%20Educators%20in%20ESD/ece.cep.ac.13.2011.6%20ADVANCED%20COPY.pdf

Vošahlíková. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školy: Praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Ministerstvo životního prostředí ČR. https://www.mzp.cz/web/edice.nsf/50D89B7B0E8BAC4FC12577AB004462B8/$file/OVV-ekoskolky-20100927.pdf

Zeman, J. (2023). Jaká je situace středních odborných škol podle aktuálních dat a predikcí? https://www.eduin.cz/clanky/jaka-je-situace-strednich-odbornych-skol-podle-aktualnich-dat-a-predikci

Publikováno

25. 09. 2025

Jak citovat

Dlouhá, J. (2025). Stav, trendy a problémy vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) v České republice. Envigogika, 20(1). https://doi.org/10.14712/18023061.706

Číslo

Sekce

Inspirace

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Podobné články

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.