Prioritní oblasti podpory celoživotního učení v Arménii
DOI:
https://doi.org/10.14712/18023061.681Klíčová slova:
celoživotní vzdělávání, metoda projektového vyučování, školení, spolupráce, vzdělávací programy, nové vzdělávací technologieAbstrakt
Cílem této studie je určit prioritní oblasti pro realizaci celoživotního učení v Arménii. V souvislosti s výzkumem byla použita metoda projektového vyučování ve čtyřech stupních; průzkumu a rozhovorů se zúčastnilo celkem 164 respondentů, včetně pedagogů, středoškoláků a studentů z institucí předškolního vzdělávání ve čtyřech regionech Arménie. Analýza jejich odpovědí odhalila všeobecné vnímání důležitosti následujících faktorů: vzdělávání učitelů, standardů kvality, programů a vzdělávacích materiálů. Kromě toho byly zohledněny vnější faktory, jako je spolupráce na místní i mezinárodní úrovni, potřeba aktualizace materiálně-technické základny a začlenění nových technologií, zejména digitálních. Hlavním výstupem této analýzy je jednomyslná shoda účastníků na zásadní potřebě přijmout celoživotní vzdělávání a pokračovat v nezbytných reformách vzdělávacího systému v Arménii.
Metriky
Reference
References
• A Memorandum on Lifelong Learning European Commission Staff Working Paper. (2000). 36. https://uil.unesco.org/i/doc/lifelong-learning/policies/european-communities-a-memorandum-on-lifelong-learning.pdf (date of access: 01.11.2022)
• Аction plan arising from the law on approving the “Education development plan until 2030”, Resolution of the Government of RA, March 23, 2023.
• Avanesyan G. A., Borovskaya M. A., Ryzhova V. S., Kirik V. A., Egorova V. A., Bermus A. G. Can We Improve Learning Outcomes of Schoolchildren from the Poorest Families by Investing into Their Non-Cognitive Skills? Causal Analysis Using Propensity Score Matching. Voprosi obrazovaniya - Education Studies 1, 2022, Pp.13-53.DOI:10.17323/1814-9545-2022-1-13-53.
• Bélanger P. Self-construction and Social Transformation: Lifelong, Lifewide and Life-deep Learning, University Press. UNESCO institute for Lifelong Learning, 2016, Pp. 286, https://uil.unesco.org/lifelong-learning/self-construction-and-social-transformation-lifelong-lifewide-and-life-deep (date of access 12.05.2021).
• Billett S. Distinguishing lifelong learning from lifelong education. Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation, 2018, 2(1), Pp. 1–7. DOI:10.1556/2059.01.2017.3.
• Chen G. T. Interaction between the system of vocational education and the municipal system of adult education in the context of lifelong education. Chinese experience. Translation. Proceedings of the 14th International Conference "Lifelong Learning: Lifelong Learning for Sustainable Development". St. Petersburg: LGU named after A. S. Pushkin. 14, 2016, Pp. 36-42.
• Cinque M., Carretero S., Napierala J. Non-Cognitive Skills and Other Related Concepts: Towards a Better Understanding of Similarities and Differences. JRC Working Papers on Labour, Education and Technology, 2021/09, Seville: European Commission. DOI:10.13140/RG.2.2.32488.39685.
• Dallakyan A., Martirosyan N. Andragogical and eutagogical model of non-formal adult education. Adult education and training in Armenia. Collection of educational materials of YSU.Yerevan, 2018, Pp. 283-297.
• Disterveg A. A guide to the education of German teachers. Selected pedagogical essays, Moscow, Uchpedgiz, 1956, Pp. 136-203. http://jorigami.ru/PP_corner/Classics/Diesterweg/Diesterweg_Rukov_k_obraz_nem_uchitel.htm (date of access 15.10.2022).
• Gasparyan A., Pogosyan G., Grigoryan D., Pogosyan S., Balayan A., Gevorgyan N. Educational project technology - ecological topics. Yerevan, 2015, Va-Ga, P. 96.
• Halinen I. The New Educational Curriculum in Finland. Improving the Quality of Childhood in Europe, 2016, Vol. 7(6), Pp.75-89. https://www.allianceforchildhood.eu/improving-the-quality-of-childhood-in-europe-volume-7 (date of access: 09.11.2023).
• Korshunov I. A., Gaponova O. S., Peshkova V. M. Live and learn: Continuing education in Russia, Publishing House of the Higher School of Economics, Moscow, 2019, 312 pp., p. 91, DOI:10.17323/978-5-7598-1779-6.
• Kulya E., Pankovska M. Professional development of teachers in the countries of the European Union as an element of lifelong education. Proceedings of the 14th International Conference "Lifelong Learning: Lifelong Learning for Sustainable Development". Saint-Petersburg, LSU named after A.S. Pushkin, 2016, 14, Pp. 54-70.
• Lengrand P. An Introduction to Lifelong Education. UNESCO. Paris, 1975, P.157. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED118876.pdf (date of access: 07.11.2023).
• Making lifelong learning a reality. A handbook UNESCO Institute for Lifelong Learning, 2022, P. 198.
• Melkonyan V. Providing quality education using modern educational technologies and methods. Adult education and training in Armenia. Collection of educational materials YSU. Yerevan, 2018, Pp. 27-46.
• Parkyn G. W. Towards a conceptual model of life-long education. Unesco, 1973, P. 53, ISBN 92-3-101117-0 https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000005902 (date of access 14.11.2023).
• Pipoyan S. The current state of social partnership in the field of primary and secondary vocational education and development prospects in the Republic of Armenia. Adult education and training in Armenia. Collection of educational materials YSU. Yerevan, 2018, Pp. 95-110.
• Poghosyan G. S., Gasparyan A. M., Amiryan E.V. Lifelong Learning Process to Reform the Theories and Practices of Education Sector in the Country. Modern Psychology Scientific Bulletin, 2022, 1 (10), Pp. 99-106. DOI: https://doi.org/10.46991/SBMP/2022.5.1.099 /Translated from Armenian/.
• Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for LifeLong Learning Commission Staff Working Document Accompanying the document. SWD, 2018, 14 final, P.104, https://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018SC0014&from=EN.
• Sargsyan A. Unresolved problems of theoretical and practical nature in the field of adult education in Armenia. Education and training of adults in Armenia. Collection of educational materials YSU. Yerevan, 2018, Pp. 146-162.
• State Programme for the Development of Education of the Republic of Armenia until 2030, RА Law, November 16, 2022.
• The Future is Ours to Learn Final Report of Labour’s Lifelong Learning Commission, 2019, P. 85, https://labour.org.uk/wp-content/uploads/2019/11/Lifelong-Learning-Report-2019.pdf.
• The LifeLong Learning Concept (2009). Armenia. Translated from Armenian.
• The 2030 Agenda for Sustainable Development, 2015, September, UN, New York.
• The Delors Report Learning: the Treasure within; Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century (highlights). 1996, P. 46. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590 (date of access: 10.08.2022).
• UNESCO Institute for Lifelong Learning of https://www.uil.unesco.org/en/unesco-institute/mandate/lifelong-learning (date of access 13.11.2023)
• UNESCO Symposium Mobile Learning Week, 2019.
• Viyasari M. Green Key-important component of travel, contributing sustainable development in Finland. Proceedings of the 14th International Conference "Lifelong Learning: Lifelong Learning for Sustainable Development". Saint-Petersburg: LSU named after A.S. Pushkin, 2016, Vol. 14, Pp. 123-125.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2025 Gayane Suren Poghosyan

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Vydávání časopisu probíhá v souladu s českým právem, zvláště Tiskovým zákonem 46/2000 Sb. a
Autorským zákonem 121/2000 Sb. a také zákony Evropské Unie. V souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, v platném znění, je držitelem práv k publikovaným textům vždy jejich autor/ka. Časopis má pouze právo užít text ve smyslu jeho rozšíření prostřednictvím své tištěné i elektronické formy s ohledem na ustanovení § 12 odst. 4 písm. b) autorského zákona.