Rámec pro zlepšení kurikula ve školách v Evropě
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Rozvoj kompetencí žáků a pedagogů je považován za nezbytný předpoklad odpovědného jednání podporujícího udržitelný rozvoj. V tomto Rámci se vychází z příslušných dokumentů UNESCO a Evropské komise, jejichž cílem je poskytnout strategický kontext a koncepční zázemí, a dále stanovit výsledky učení, které je třeba ve škole rozvíjet. Požadované výsledky učení spadají do kognitivní, sociální a emocionální oblasti a týkají se i chování; všechny tyto aspekty jsou důležité pro holistické vzdělávání. Transdisciplinární témata spojená s Cíli udržitelného rozvoje poskytují vhodnou půdu pro rozvoj kompetencí – tím, jak jsou uchopeny v různých školních předmětech na jedné straně, a jak sledují cíl podpořit autentické, hodnotově podložené jednání na straně druhé. K hodnocení rozvoje takto založených kompetencí lze použít taxonomii SOLO (Structure of Observed Learning Outcomes), která popisuje postupně stoupající úrovně výsledků učení, jichž žáci/studenti dosahují, přičemž důraz je kladen na rostoucí komplexnost. Předložený Rámec by měl být flexibilním vodítkem, které lze využít k proměně kurikula směrem ke kompetenčně pojatému a transformativnímu vzdělávání, a to dle podmínek dané země.
Metriky
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Vydávání časopisu probíhá v souladu s českým právem, zvláště Tiskovým zákonem 46/2000 Sb. a
Autorským zákonem 121/2000 Sb. a také zákony Evropské Unie. V souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, v platném znění, je držitelem práv k publikovaným textům vždy jejich autor/ka. Časopis má pouze právo užít text ve smyslu jeho rozšíření prostřednictvím své tištěné i elektronické formy s ohledem na ustanovení § 12 odst. 4 písm. b) autorského zákona.